Harriet Breecher Stowe |
1862-ben egy késő délutáni napon Abraham Lincoln a Fehér Ház egyik irodájában olvasott, mikor az ajtón belépett egy nagymamaszerű asszonyka. Az elnök felpillantott az újságjából, végignézett az öregasszonyon, majd nagy lapát kezeibe vette a hölgy apró kacsóját, és érzelmektől elfúló hangon ezt mondta: "Szóval ez a kis hölgy írta azt a könyvet, amiből ez a nagy háború lett!"
A hölgy aki félénken pillantott fel Lincolnra... ő volt Harriet Beecher Stowe, a Tamás bátya kunyhója című könyv szerzője.
És valóban... A "kis hölgy" könyve tényleg vihart aratott! Megjelenésekor mindössze néhány hét alatt 10 000 példány fogyott el belőle, két éven belül pedig 20 nyelvre fordították le. A 19. században a legnagyobb példányszámban eladott könyv volt a Biblia után, és nem kis része volt az amerikai polgárháború kirobbanásában.
Ez a múlt... és a jelen?
Az amerikai iskoláknak megvan a joga „szülői kezdeményezésre”, hogy eltávolítsanak némely könyveket a könyvtáraikból. A Tamás bátya kunyhója is - főleg a déli államokban - ilyen tiltólistán van a 21. században. (Ahogy Orwell 1984, Margaret Mitchell Elfújta a szél, Ernest Hemingway Búcsú a fegyverektől, J. D. Salinger Zabhegyező című könyve is.)
A könyv 1853-ban érkezett Magyarországra, és az első teljes fordítás Irinyi József tolmácsolásában került az olvasók elé. Bár Beecher Stowe a könyvét felnőttekenek írta, sorra jöttek a butított változatok, és ma a könyv az ifjúsági irodalom témakörébe sorolandó.
Minden hibája ellenére is méltánytalan bánásmód!
A Tamás bátya kunyhójáról nem ez lesz az első és utolsó bejegyzésem. Amerika egyik legnagyobb hatású propaganda regénye azért különösen fontos, mert nem túl sok olyan könyvet sorakoztathatunk fel a világirodalomban, ami ekkora hatással lett volna a társadalomra, és a történelem alakulására.
A Tamás bátya kunyhójáról nem ez lesz az első és utolsó bejegyzésem. Amerika egyik legnagyobb hatású propaganda regénye azért különösen fontos, mert nem túl sok olyan könyvet sorakoztathatunk fel a világirodalomban, ami ekkora hatással lett volna a társadalomra, és a történelem alakulására.
A továbbiakban pedig egy kis ínyencséggel szeretnék szolgálni nektek. Irinyi 159 évvel ezelőtti előszavát olvashatjátok. Azon kívül, hogy ékes, ízes magyarsággal fűszerezett remek - de sztereotípiáktól sem mentes írás -, feltárja előttetek a polgárháborúhoz vezető eseményeket, a szerző személyes élményeit és tevékenységét, részleteket tudhattok meg a rabszolgaság intézményének szabályairól. A régies nyelvezet miatt talán kicsit nehezebb olvasni, de nagyon megéri!
--------------------------------
TAMÁS BÁTYA
KUNYHÓJA
VAGY,
NÉGER ÉLET A
RABSZOLGA TARTÓ AMERIKAI ÁLLAMOKBAN
BEECHER STOWE
HENRIETTE
után
ANGOLBÓL, IRÍNYI JÓZSEF.
ELŐSZÓ
Készüljön az
olvasó valami egészen rendkivülit olvasni, – rendkivülit nem csupán magyar,
hanem általában a világ-irodalom mezején. Mint ezen mű, olly részvétet, olly
hatást még soha egy regény, egy könyv sem gerjesztett a világ-irodalomban.
Amerikában rövid idő alatt egy millió példányban lőn elterjedve.
Irinyi József (1822-1859) Hírlap író, műfordító, országgyűlési képviselő |
Nem is csoda
mert nemes egyszerűséggel olly megható mély, valódi érzés van soraiban, hogy
nincs száraz és parlag képzelet, mellyet ezen regény el ne ragadna, nincs
kemény sziv, melly rendületlen, nincs szem melly szárazon maradhatna
olvasásával.
A legcsodálatosabb, legmeghatóbb regény ez melly valaha iratott.
Rendkivüliségének,
mellynél fogva mindent mi valaha a regény irodalomban feltűnt, meg halad,
alapja, hogy Beecher S. asszony nem folyamodott képzeleti szörnyekhez, egyszerüen csak az életbe nyult: de ezen élet
egészen külön nemű, és az európai olvasóra nézve, mondhatni egészen uj is; ki
színezte hazájának csak törvény-engedte viszonyait: de ezen viszonyok borzasztók;
elbeszélésének nagy része valósággal megtörtént dolog: de ezen valóság meghalad
minden képzeletet, és jobban megragad, mint minden költészet. Tulajdonképen nem
is regény. Életképek gyüjteménye ez.
Ezen mű nem a
költői vagy müvészeti ügyesség remeke kiván lenni; nem mesterkélés müve ez; sőt
nem is szó-virágok czifra beszédek tárháza; és nem is keresett, hajborzasztó
kegyetlenségek előadása; – a munka legnagyobb része csupa jó indulatú, emberi
érzelmű rabszolga-tulajdonosokkal foglalkozik: hanem csupán az egyszerű
természet, nemes szív, legtisztább emberi szeretet, és különösen az irodalmunkban
valami egészen új, lelkesült keresztyénség szava ez: és elragadja az embert
ihlelett jósága által.
Nem a könnyelmű,
ledér világ modorában van ez irva; komoly, mély, lelkiismeretes érzés nyilvánulás
ez; elragadó épen azért mert nem terhelt, hanem természetes, mondhatnám szent
egyszerűségű. Egy szava sincs az olvasó tetszésének ki csikarására
mesterkéléssel intézve, hanem világosan, minden megható szava, – és épen ezért
olly megható, – magából a valódi, buzgó, mély, szent érzésből buzog fel; bátran
lehet a serdűlők kezeibe adni, mert vén gonoszok is csak jót tanulhatnak belőle.
És mind a mellett, a benne levő mély érzések folytán, olvasmánynak is renkivüli
érdekű. A rendes regény-olvasó, ki érzést keres, és az is, ki soha sem olvas
regényt, mert ledérségnek, haszontalan czifraságnak tekinti azokat, egyaránt
elragadtatással fogják ezt olvasni.
Josiah Henson, akinek története alapján született a Tamás bátyja kunyhója |
Szószékben,
könyvekben, lapokban, sok ékes szó emelkedett már a rabszolgaság ellen; és ime ezen
általános zajban „mint nyilvessző,” mondja ezen munkának egy birálója, hat
keresztül egy éles, átható gyönge női hang, melly megrázkódtatja érzékeny
hurjait az egész emberiségnek; női,
anyai hang, a szív, az érzelem hangja ez, mellyet lehetlen könyek nélkül
olvasni; mellyeket a nők, kik legjobban értik a mély érzéseket, legjobban
képesek a szív utait, a szenvedélyek rejtelmeit megtalálni: legnagyobb sikerrel
tudnak meginditani. És ezen gyönge női hang meghaladja hatásban a legékesebb és
leghatalmasabb szónoklatokat.
Sok ideig
küzdöttek a politika mezején e tárgy felett; a szerző egészen mellőzi ezen tért,
ezen okokat, minden demokrat szónoklatot, mellyeket vitatni lehet; általában
nagy megvetéssel van a politika iránt: hanem az angol-faj vallásos és protestáns
irányához képest, egyenesen az érzésre, a bibliára hivatkozik. – És hivatkozik
hogy lehetlen reá meg nem rázkodni. És ezen keresztyéni szózatnak, ezen ihletett jóságnak, mellynek az
elözönlött mesterkélt genialitások mellett, különösen irodalmunkban, nevezetes
ujdonsági érdeke is van, és mellyet olly könnyebbülés és magasztos élvezet
olvasni, hogy az ember mint egy mennyei hang által meghatva, lelkébe száll, és
könyekre fakad, – ezen női, és anyai felkiáltásnak nagyobb hatása van, mint
valamennyi korábbi philosophiai és politikai okoskodásnak, egyszerűen, mert –
sírni kell rajta. Szerző megmutatta hogy a négernek is van lelke, érzelme, hogy
köztök is van atya, anya, férj, nő, gyermek, mint a fehéreknél, mit
természetesen különben is tudhatánk, de sokan nem fontolták meg; és miután a
philosophiai okoskodás, hogy minden ember egyenlő az isten előtt, nem birhatá
reá az embereket, hogy egyenlőknek tekintsék magokkal a négereket, a törvény előtt,
szerző azt mutatta meg hogy minden ember egyenlő a fájdalom és szenvedés előtt!
– Szerző tisztán az erkölcsi téren marad, nem csinál hőséből, – mi kép a
regényekben szokás, valami különös urát a természetnek; egyszerű néger az, alig
tud olvasni, nagy csupán türelme, szenvedése, alázatossága, érzelmei mélysége
által.
És még néhány
szót a történet szin-helyének ismertetésére.
Az Egyesűlt észak amerikai államok szenny–foltja
söt gyönge oldala is a rabszolgaság. De ezt nem az egész Egyesűletről kell
érteni. Az Egyesűlt államok, mikép a név is mutatja, nem egy, hanem több, ez idő
szerint 31, mind megannyí teljesen önálló független ország, mellyek köz ügyeik
iránt egyesűletet alkotnak ugyan, de a köz kormánynak, a washingtoni
congressusnak egyáltalában nem adták át az egész egyesűleti közigazgatást és
törvény-hozást. Saját körükben az államok nem csupán bizonyos helyhatósági,
szabály-alkotási, hanem teljes fölségi jogot gyakorló törvényhozással és
független kormánnyal birnak. Az Egyesűlet átövezi Észak Amerikának egész alsó
részét, és az újabb mexikói hóditással, közel 200,000 négyszög mértföldre
teszik területét. Egész Európa csak 155,000. Népessége 23,257,723, ebből három
millió rabszolga, fél millió szabad színes. A távolság Angliából Amerikába
nagynak tartatik az atlánti tengeren át; de az Egyesűlt államok átmérője Maine
és California államok végső pontjai, az atlánti és csöndes tenger között,
száraz földön hosszabb azon vonalnál, melly Irland végső pontja és a legfelsőbb
északi állam Maine között van. Eredetlileg 13 államból állott az Egyesűlet,
ezek Angliától el szakadván 1776-ban jul. 4-én mondták ki függetlenségüket,
melly nap minden évben meg ünnepeltetik.
A rabszolgaságot Amerika még az angol
uraság idejéből örökölte, Anglia azonban későbben teljesen eltörölte azt minden
birtokában, és ennél fogva, ha valamelly rabszolga az Egyesűletből a szomszéd
angol birtok Canadába menekűlhet, az által rögtön szabaddá lesz. Az Egyesűletben
is részint több államokban eltöröltetett, részint pedig némelly ujabb államokban,
soha sem is létezett az. Jelenleg csak a déli államokban van, és ezek: Észak és
Dél Carolina, Georgia, Maryland, Virginia (ezen öt állam az eredeti
tizenháromhoz tartozik) Alabama, Arkansas, Florida, Kentucky, Louisiana,
Mississippi, Missouri, Tennessee, Texas. – A rabszolgaság kérdése azonban
szorosan összefügg az Egyesűlet minden ügyeivel. Sokszerűen át van az szőve az
Egyesűlet minden viszonyában. Nagy, nehéz, égető kérdés lőn ez, mellynek békés
megoldását sokan nem is hiszik; minden esetre a déli államok mindinkább feltünő
elszánt, dühös védelme, és magoknak a rabszolgáknak szaporodása mellett, kikre
nézve a déli éghajlat e részben kedvezőbb mint a fehéreknek, a megoldás
mindinkább nehezedik. Most már a feketék is, kikbe methodista lelkészek, itt
ott azon, mondát oltották, hogy eredetileg minden ember fekete volt, midőn
azonban isten, Abel megölése után Kaint feleletre vonta, ez félelmében
elfehéredett, és maradékaira is azon szín maradt, számuknál fogva némi
aggodalomra adhatnak okot. Ki ezen kérdést békésen eltudná intézni, a
Washington érdemeit megütné az Egyesűlet iránt. Töbséggel ugyan sem állam, sem
fej szerint nem birnak a congressusban a rabszolga-tartó államok, de a nemzet
többsége mind ez ideig a mellett van, hogy az államok függetlenségi elve, még
inkább pedig a felháboritható, belháborúra, a szövetség felbontására mehető
érdekek kimélése végett nem kell a dolgot eröltetni.
Fehér rabszolgák. |
Észak-Carolina, Georgia, Maryland, Mississippi, Virginia államokban a négereknek valamit tulajdonilag birni el van tiltva egészen, Dél-Carolinában pedig egy részben. – Missouriban megengedi a törvény, hogy a tulajdonos tetszése szerint, tehát örökösen is bezárhassa rabszolgáját. – Megölni a törvény betűi szerint sehol sem szabad ugyan a tulajdonosnak, de ezen vádért semmi gyakorlati eredményre sincs eset. – A rossz példa szemléletének kikerülése végett, többnyire minden rabszolga-tartó államban, kemény büntetés terhe alatt, tilos szabad színesnek csak mutatkozni is. – Minden rabszolga tartó állam között egyedül Észak-Carolinában és Tennessee-ben lehetnek szabad színesek választók. – Némelly államból a magokat megváltó, vagy szabadon bocsátott színeseknek tüstént ki kell takarodni. Ezzel összefüggésben alapittatott 1816 ban Liberia gyarmat Guineában, Afrika nyugati partján leginkább csupa rabszolga-tulajdonosok által; és mivel a társulat csak a szabad színesek elszállitásával, és nem a rabszolgák számának kevesbbitésével foglalkozik, azt inkább a rabszolga-tulajdonosok érdekei biztosításának, mint az emberi szeretet bizonyitékának kell tekinteni .
Az első rabszolga a még akkor angolbirtok, mostani független
államokba 1645-en vitetett Bostonba. Ezen
bevitel folyvást tartott 1808-ig; az olta törvény tiltja a bevitelt, de a
rabszolga tartó államok között mai napig foly ezen kereskedés. 1790-en az
Egyesűlet első összeirása alkalmával csak Massachusetts államban, és az akkor
még vele összekötött Maine-ben nem voltak rabszolgák; korábban ott is voltak.
A
quakerek 1755-en minden rabszolga tulajdonost kirekesztettek társaságukból. Az
olta quakernek nincs rabszolgája. Az első társulat a rabszolgaság eltörlését
előmozdítani 1774-ben alakult Philadelphiában. Az ujabb abolitionista
társulatok leginkább a kiválóan angol elemű New-York államban és Uj-Angliában (így neveztetnek egy néven: Connecticut, Maine, Massachusetts, New-Hampshire, Vermont, és Rhode-Island államok) léteznek. Az abolitionistákkal ellentétben
állanak a "gyarmatositók". Össze vásárol valamelly vállalkozó annyi rabszolgát, a
mint erszénye engedi, és az Egyesűlet még nagyon gyéren megszállott nyugati
részeiben letelepedik, és ez a gyarmatosítás.
A rabszolgák kisebb része házi
szolgálatok teljesitésére tartatik; a nagyobb rész nevezetesen Alabama, Georgia, Mississippi államokban mezei munkára használtatik. Kentucky, Maryland, Virginia
államokban a rabszolgák meglehetősen egyenlően vannak felosztva e két nemű
munka között. Vásárokra leginkább a mezei munkára használtak kerülnek. A házi
szolgálatot teljesítők gyakran nemzedékeken át mindig azon egy családnál
maradnak. Ezek rendesen ugy tekintetnek mint némileg
a családhoz tartozók; ezek között rosszúl tartott, rosszúl ruházott egyéneket
látni ritkaság. – Szokás őket bérbe is ki adni; évi bért nyolcz száz dollár körül
lehet értök kapni.
Sok néger lelkész is van, de ezek közül egy sem tartozik a
püspöki anglikán egyházhoz. A keresztyén négerek többnyire methodisták; egyéb
iránt általában a négerek a vallásosságra nagyon hajlandók.
A néger általában
véve természeténél fogva nagyon vidám, könnyelmű, gyermekes; gondatlan; szereti
magát felcziczomázni, jól tele enni. Énekel, tánczol, banjo-nak nevezett cziteráján
játszik- és sarkával ollyanokat toppant hogy reng bele a föld. A régi mondat: Egész
Afrika tánczol naplementével, az amerikai négerekről is áll. Mérgében a néger nem
ütéssel támadja meg ellenét, hanem fejével rohan neki.
Nem tartatik illetlennek
indián nőt elvenni, vagy ollyan férfihez menni nőül; de a fehér nő ki feketéhez
menne nőül a legnagyobb megvettetésbe sülyedne. Ezen faj-idegenség az északi, rabszolgát nem tartó államokban még nagyobb, mint délen, és a vegyülés ötödik
fokáig terjed. – Az indiánok is tartanak néger rabszolgát.
A fehér ha cselédnek áll
be, igen könnyen elhagyhatja gazdáját, ha megunja; a szabad néger bár mennyi évre
köti le magát, a törvény nagy pártolást nyujt ellenében gazdájának.
A rabszolga-tartó államok a fejlődés gyorsaságában, élet munkásságban, üzelemben a szabad
észak mellett messze hátrább állanak. Az északi államokban a mozgalmas élet, nyerészkedő hajlam, ipar, minden féle üzlet, vállalkozó szellem, erély, kitartás, általános és óriási. Délen, mivel minden apróbb munkát a négerek teljesitenek, némi restségi aristokratia fejlődött. – Délen az egy New-Orleans város kivételével, a nagyobb városok semmikép sem tudnak előhaladni; sőt némellyek a lakosok
számában is veszítenek. A déli égalj alatt a fehér nem képes annyit dolgozni, mint a néger, és ezért az előbbi munkások innen el vonulnak. Északon a fekete nem
képes kiállani a fehérrel a versenyt. Kentucky, Maryland államokban; és egy
részben Virginiában is mindinkább fogynak a négerek némelly kerűletekből, mert
munkájok többé nem jutányos. – A rabszolga tartó államok közül Virginiában van legerősebb
párt az ellen; és legerősebben ragaszkodik ezen ügyhez Dél-Carolina. – Legnagyobb
arányban vannak a rabszolgák Dél-Carolina és Mississippi államokban, hol a
négerek a fehérek számát meghaladják.
Az Egyesült államokban létezö összes
rabszolgák piaczi árát három ezer milliard dollárra teszik közönségesen. – Anglia
husz millió font sterling kárpótlást fizetett a tulajdonosoknak, midőn a
rabszolgaságot eltörölte.
"...ha felvigyázóját megüti, vagy valakit arra ingerel, 25-töt, ha vére folyt 50-et kaр" |
Már harmincz év előtt, midőn Missouri állam
felvételéről volt szó az Egyesűletbe, magas fokra hágott az izgatottság a
rabszolgaság kérdése körül, mig végre a felek ugy nevezett "compromiss"-ban
egyeztek meg, melly szerint egy rabszolga-tartó állam felvétele után, mindig egy
azt eltiltónak kellett felvétetni, hogy a létező egyensuly tovább is
fentartassék. Ezen egyensuly 1848-an a mexicói háború befejezésével veszélybe
jött. Részint ezen háború, részint Angliával való egyezség folytán Uj-Mexicó, California, Oregon, Utah, és Minnisota voltak bekebelezendők. Inditvány tétetett a
congressusban, hogy az uj államok csak a rabszolgaság eltörlésének feltétele
alatt vétessenek fel. Ezen inditvány elfogadása esetére Dél-Carolina kilépéssel
fenyegetőzött az Egyesűletből. A déliek pártvezére Calhoun, a demokrata párt
egyik főnöke volt. Ezek tagadták, hogy a congressusnak joga volna az államok bel
ügyeibe avatkozni. – Az Egyesűlet nagy forrongásban, nagy veszélyben volt; 1848-an
semmit sem mertek határozni. Végre 1850-ben Clay Henrik közbejárására, uj
compromiss jött létre, melly szerint az uj államoknak és területeknek saját
tetszésökre bizatott kebelökben a rabszolgaság iránt határozni, és azok mind
eltilták azt; – Columbia kerűletben, melly egyedül van közvetlenűl az egyesületi
kormány hatósága alatt, a rabszolga-kereskedés eltiltatott; és végre a
legnevezetesebb pont, hogy: a szökevény rabszolgákat föltétlenűl tartoznak a
szabad államok kiadni. Ezen
compromissnak mind a whig (conservativ), mind a demokrata (szabadelvű) pártban
számos ellenségei támadtak; és leginkább az előbbiben, mellyben mi némileg különösen hangzik aránylag sokkal több abolitionista van. Oka mert a yankeek, mikép az északi részen levő, még az első beköltözöttektől származó, kiválóbban
angol faj neveztetik, levén a whigek fő tanyája, szigorú protestans vallásosságuknál fogva az ember-kereskedésnek nagy ellenségei azok. A demokrata pártnak
tulnyomó nagy többsége megnyugodott a compromiss-ban. És kölcsönösségből, jelenleg a rabszolga-tulajdonosok a demokrata-pártnak nem meg vetendő részét
alkotják.
A rabszolga-tartó államokban a négerekkel való bánás-mód
szabályozására, mikép hajdan a jobbágyok irányában nálunk urbér, saját
törvénykönyv van, az ugy nevezett Black Code. Ime mutatványul Louisiána állam
régi néger-urbérének kivonata:
Részlet a Black Codes-ből |
A rabszolga vasárnap nem tartozik dolgozni külön
meg határozott dij nélkül. Az ur köteles minden rabszolgának bizonyos mennyiségű
lisztet, és sót adni; továbbá nyárra egy gyapot-ünget, nadrágot; télre szőr-ünget, nadrágot, és sapkát, és saját használatára egy darab földet. Az ur köteles a
betegeket, időseket, vakokat tartani ruházni. Az ur nincs felmentve a rabszolgák
tartásának gondjától az által, ha hetenként egy szabad napot enged nekiek.
Reggelinél a
rabszolgának fél délre két órai ideje van. Tiz éven alóli gyermeket nem szabad
anyja nélkül eladni. A rabszolga sem mit sem birhat, semmit sem adhat el, nem hord
hat fegyvert, nem vadászhat ura engedelme nélkül; sem polgári sem büntető
perben nem bir jogképésséggel, nem lehet tanú. Az ura irott engedelme nélkül
lóháton talált rabszolgát fel lehet tartóztatni, huszonötig verni, és urához visszaküldeni; ha ellenáll, vagy kezét emeli meg is lehet ölni. Az ur köteles a haza
kisérőnek minden mértföldért egy shillinget fizetni. A feketére ki megszólitva
meg nem áll, rá lehet lőni. Ki valamelly szökevény elfogási kisérletében sebet
kaр, az államtól kárpótlást kaр; ha megöletik családja nyer. Ha valamelly ur
rabszolgáival rosszul bánik, tőlök a szükséges élelmet megtagadja, a békebiró
által 25 dollárra büntethető. Az ur, ha csak világos bizonyitványok nincsenek
ellene, illy vádak alól magát esküvel ki mentheti.
A szabad színesek kik nem
viseltetnek tisztelettel a fehérek iránt, azokkal egyenlőséget, követelnek, vagy őket megsértik, meg ütik, a körülményekhez képest bünhödnek fogsággal! Rabszolga, ki urát, urnőjét, azoknak gyermekeit szándékosan megsebesíti, halállal bűnhödik; ha felvigyázóját megüti, vagy valakit arra ingerel, 25-töt, ha vére folyt 50-et
kaр. Idegen fehér irányában harmadszori tettleges megbántásért éri halál. Ha
valamelly ur rabszolgáját kegyetlenül megkínozza 2-300 dollárt fizet.
Rabszolgának nem lehet szabadságot ajándékozni, ha még
nincs harmincz éves. Szabad egyén nem léphet rabszolgával házasságra stb. – 1830 olta azonban általában mindenütt szigoruabbak lettek a feketéket illető törvények. Louisiánában ekkor némellyek a rabszolgákat felkelésre ösztönözvén, a törvényhozás mindenkire halál-büntetést szabott, ki a feketéket a fehérek
ellen ingerli, legyen az nyomtatvány, egyházi törvényszék előtti beszéd, vagy
szinpadi elöadás által, mint szinte azokat is, kik illy czélu röpratokat hoznak
az államba. De megtiltani az iratokat nem tartatván elégnek, megtiltatott olvasásra tanitani is azokat.
A Beecherek |
Beecher Stowe Henriette asszony atyja, Beecher Lyman, presbyterián lelkész, theologiai tanár, volt elnöke a th. seminariumnak
Cincinnáti-ban, Óhió államban, kinek szerzővel együtt tizenegy gyermeke volt; hét
fiu, és ezek közül hat lelkész. Mindnyájan kitűnő egyének, erélyesek, munkásak, erős meggyőződésűek, czéljok követésében kitartók, határtalan jóságuak, mély
emberi érzelműek, feláldozó szelleműek, gyakorlati emberek. Mértékletességi
egyletek, hazai és külföldi téritések, a kereskedés befolyása a társadalmi
erkölcsökre, ifjak téritése, theol. intézetek felállitása, növelés, gyarmatositás, rabszolga felszabadítás, – ezek azon tárgyak mellyek a Beechereket érdeklik.
Calvin Stowe - A férj... |
Henriette született 1842-dik évben Litchfieldben, hol akkor atyja lelkész volt. Későbben a család Bostonba költözvén. H. itt
növekedett, és növelőnének készülve, a szokott női ismereteken kivűl, bizonyos
tudományosságot is szerzett, melly rendszerint a szelid gyöngéd nőiséget, szeretetre méltóságot, legalább egy részben, el szokta nyomni. Igen fiatal korában
segéde volt Katalin nővérének, ki leány iskolát nyitott. Atyja 1832-ben
Cincinnátiba menvén, vele mentek leányai is, és itt állitottak fel hasonló
intézetet. Itt ment férjhez Stowe Calvinhoz, ki a seminariumban a bibliai
irodalom tanára volt, és kivel csendes szerény boldogságban él. Szíve érezte, mihez
képest minden fájdalom csekélység, – a gyászoló anya szomoruságát; számos gyermekei
közül öt van életben; maga leginkább gyermekei növelésével foglalkozik, a
háztartás gondjait bizonyos rokona viszi. Üres óráiban irodalommal, beszélyek
irásával foglalkozott.
Az abolitionisták 1833-ban Philadelphiában tartott
conventjökben, elégtelennek "képtelennek" nyilvánitván, a rabszolga-tulajdonosok
meg állapodását, hogy a szabad színesek Afrikába szállitását teljes erővel
előmozditják, ezen conventi határozat annak elnöke által, ki a seminariumnak is
egyik fő alapitója volt, a diákok elé terjesztetett, és rendes tanácskozási
tárgy lőn az intézetben. Mi kezdetben részvét volt, későbben lelkesedés, szikra, nagy tűz lőn. Sok diák rabszolga-tulajdonos fia, némellyek magok is azok voltak. Ezek szabadon bocsátották négereiket; az idegen, vad, pogány népekhez való
téritési vállalatok felfüggesztettek; némellyek a Cincinnátiban levö
színeseket gyüjték össze, és azoknak prédikáltak, mások jótékony intézeteket, árva-házakat alapitottak azok számára; ismét mások elhagyva az iskolát, menekülő négereket segitettek Canadába, vagy felolvasásokat tartani jártak minden felé. Ezen fiatalok fanatismusa valami lélekemelö volt; minden diák olly buzgósággal
fáradozott, mintha egyéni működésétől függne a rabszolgaság eltörlése. Végre
magok a tanárok is, rövidülését látva e miatt a tanulmányok rendes
előmenetelének, csillapitani igyekeztek a buzgóságot.
A Stowe-ház |
Már késő volt A
kereskedőség fölriadt. A kézmüvesek aggódtak déli piaczuk miatt. A közvélemény
elnyomását kivánta a tárgyalásoknak. Rabszolga-tulajdonosok jöttek Kentuckyból, és erőszakoskodásra ingerelték az alsóbb népet. A seminarium és különösen a
Beecher és Stowe tanárok lakásai hetekig a leromboltatás és tűz veszélyének
lettek kitéve. Halálos aggodalom napjai valának ezek szerzőre nézve. Végre a
hatóság közbe lépett, és a közbátorság szempontjából a néger ügy tárgyalása
eltiltatott a seminariumban. Ezután a diákok tömegben vonultak el. Beecher és
Stowe hasztalan igyekeztek az intézet régi fényét vissza szerezni; végre 1850-ben tervük füstbe menetelével, a keleti államokba tértek vissza. Stowe elfogadta
Andovarban, Massachusetts államban a bibliai irodalom tanszékét.
Testvérek: Henry Beecher és Harriet Beecher Stowe |
Ezen események
fájdalmas hatással valának a Beecher családra. Az utóbbi idöben minden nyilvános
fóllépéstől óvakodtak a rabszolga-ügyben. Jobb időket vártak. Élete ezen
időszakára czéloz sz. végfejezetében.
Az iszonyú jelenetek mellyek 1835-től 1847-ig Cincinnátiban lefolytak, csak élénkebbé tehették sz. irtózatát a
rabszolgaság iránt. E város volt fő csatatére a szabadságnak. Nem mult el hónap, hogy valami ne történt volna; majd valamelly rabszolga-felszabaditást sürgető
sajtó, majd ugyanazon okért valakinek háza romboltatott le; majd valamelly
szökevény, söt szabad szines is fogatott el; vagy valamelly efféle panasz
tárgyaltatott a törvényszékek elött; vagy fegyveresen támadtatott meg a néger
város rész.
Az abolitionista sajtó melly 1835-ben alapittatott Cincinnátiban, hol
legelőször heti füzetekben, ezen mű is megjelent, ötször romboltatott le a nép
által. Ezen nép-lázongások egyike rendkivüli hatásánál fogva szerzőre, különös
emlitést érdemel.
1840 ben történt; a rabszolga-fogdosók némelly politikusok és
kereskedők által ösztönözve, a népsöpredék által gyámolitva, a néger-város
részre törtek. Néhány ház össze ágyúztatott. A város több napig minden nemű
еrőszakosság szinhelye volt. A néger rész kiraboltatott, elhamvasztatott. Szabad
négerek kik tulajdonaikat védették, megölettek és megcsonkitott hulláik az
utczákra dobattak; a nők méltatlanságnak voltak
kitéve, és a zavarban egyesek, különösen gyermekek rabszolgaságra hurczoltattak.
A dombról, hol a város szélén az országut mellett sz. lakott hallotta a
szerencsétlen áldozatok keserves kiáltásait, a baromi nép söpredék diadal-zaját, a puska és ágyu lövéseket; látta a lángokat saját szemeivel. Számos reszkető menekülőnek adott menhelyet és sírt azokkal keserű könyeket.
Midön a népsöpredék
dühe kihült, sok szabad színes összeszedé megmaradt vagyonkájit, és Canadába
indult. Százanként vonultak el sz. lakása előtt, kis szekereken, gyalog, kis
gyermekeiket kézen vezetve; látni lehetett szoptatós anyákat, csecsemöiket
melleiken tartva, megölt vagy rabszolgaságba hurczolt férjeiket siratva. Ezen
országut azon alfoldi utra vezet, mely a munkában emlitve van. Igy neveztetik az
Óhió folyam, és északi tavak közti téren levő azon vonal, mellyet quakerek és
abolitionisták 10-20 angol mértföldre eső állomásokkal, rendeztek a menekűlöket
Canadába segiteni. A menekülők többnyire éjjel szállittatnak, mig végre Anglia
tüzérsége, az oroszlán lobogó védelme alatt, falat képez köztök és a rabszolgaság
között. Az első állomáson Cincinnátitól, északra lakott a derék, oroszlán szivü
John Vangardt kit sz. John van Trompe név alatt felhoz. Már nem él. A rabszolga-tulajdonosok által ellene támasztott bosszúló perekben csaknem minden
vagyonát elvesztvén, óriási teste
végre megtört a sok nyughatlanság, baj, fáradság, üldözés alatt. Stowe asszony
sokszor hallá éjjel a szekér-zörgést, ló dobogást midőn a szökevények menekültek, valamint a vad zajt, midőn a fogdosók hajtó vadászatra indultak.
A "kis hölgy" aki megrengette a világot |
Ő és csáládja
nagyon sokat szenvedett ezen ügybeni részvéte által; látszik is művén ugy ir, ugy
találja a könyeket fakasztó hangját, mint az irhat, ki maga is sokat szenvedett; nem pusztán képzeletből, hanem az élet eleven alakjait másolva ir; de tizenhét
évig magába fojtotta érzelmeit; ez idö alatt a család le látszott vetkezni
korábban ismeretes érzelmeit; legjobb barátai azonban jól tudták, hogy a farkas
elvesztheti szőrét, de természetét meg nem változtatja. Végre ki is tört az, és e pillanatban
az egész világ olvassa.
E munka Amerikában irány-mű is, legégetőbb kérdését
érintvén az Egyesűletnek; de mindenütt nagy nevezetesség az, mert mint az ottani
élet ismertetése, e részben sem veszti el minden élét Európában; ezen kivül azonban
a mély, valódi könyekre, fakasztó érzésnek, a nemes léleknek, jó indulatoknak, keresztyéni szeretetnek, az erre alapitott, dicső, tiszta emberiségnek, az erős megrázó, gondolatoknak olly egyszerű, természetes és az jeles képe, hogy első rangu
tünemény e téren, és sehol sem maradhat rendkivüli hatás nélkül.
Ezen munka
jövedelméből a lapok szerint szerző 100,000
frankot adott át az abolitionista pénztárba.
Pest, dec. 15. 1852.
A forditó
És még pár megjegyzés...
Az Irinyi fordítás szkennelt formában a google jóvoltából is megtalálható, de van vele egy kis probléma. Az 1/3-tól a könyv gerincénél található szövegrészek olvashatatlanok, és ez a 3/4-éig meg is marad, tehát nem sokat érünk sajnos vele...
Folytatás: A Tamás bátya kunyhója magyarországi fogadtatása, Irinyi fordításának értékelése - tanulmány
Webajánló:
A Beecher Család munkássága (angolul)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése