Már csak pár napig látható a világ egyik legismertebb utazó fotókiállítása, melyre azok is el szoktak menni, akik általában ritkán vagy egyáltalán nem járnak kiállításokra. A fényképeken nincsenek világsztárok, a nézők tömegét ezúttal a hétköznapi emberek sorsa vonzza. Az objektív ablakot nyit nekünk egy olyan világra, ahol pillanatok erejéig megtapasztalhatjuk a sport extatikus momentumait, vagy gyönyörködhetünk a legszebb és legféltettebb természeti értékeinkben, de mutat nekünk mást is… Olyat, amit nem szeretnénk látni, amitől a legszívesebben elfordulnánk és kirekesztenénk az életünkből, mert első pillantásra érezzük, hogy civilizálatlanságunk bemutatása hetekig-hónapokig kísérteni fog minket.
Az 57 fotós közel 170 kiválasztott pályaműve 24 országból érkezett Magyarországra, és az idei díjazott képek témái közt ismételten felbukkannak a világ olyan kezeletlen kérdései, mint a környezetvédelem, a női és emberi jogok, valamint a háború embertelensége. Egy szívbe markoló pillanat kimerevítése a fotográfián sokkal megrendítőbb, mint a mozgókép a hírekben, ahol a következő percben már újabb és újabb hajmeresztő történetekkel bombáznak minket, időt sem hagyva a téma feldolgozására, a gondolkodásra. Egy fotókiállítás hangulata azonban más, itt a tempót ezúttal az érzékenységünk és tűrőképességünk léptéke adja.
A képen: A kenyai Nairobi határában lévő szeméttelepen egy asszony ül a gondosan kiválogatott hulladékot tartalmazó zsákokon. Elmondta, hogy pihenésképpen szívesen nézeget könyveket. A kenyai főváros központjától körülbelül 8 kilométerre lévő hulladéklerakó az egyik legnagyobb Afrikában. A telep közelében lévő nyomornegyedekben élő emberek vérében kórosan magas az ólomszint, az átlagosnál gyakoribbak a vese- és a daganatos betegségek. Az egészséget veszélyeztető kockázatok ellenére 6-10 ezer ember megélhetését biztosítja a szeméttelep. Az újrahasznosítást működtető hallgatólagos kartellek a szétválogatóknak körülbelül napi 2 dollárt fizetnek. Az 1975-ben létesített szeméttelepet a nemzetközi környezetvédelmi előírások szerint 15 év elteltével be kellett volna zárni. A mai napig használják,
noha 2001-ben megteltnek nyilvánították.
A dilemmákat minden jóérzésű ember osztja talán, de számomra ugyanakkor a sajtófotó kiállítás mindig a világ tekintetének fókuszálását jelenti. Elkényelmesedett világunkban ez a virtuális sokk időnként szükségszerű, és a kiállítás sok olyan párbeszédet generál a társadalomban, melyek a későbbiekben döntő jelentőséggel bírnak nem csak a nemzetközi hadszíntéren, de az egyéni sorsokban is.
A rangos nemzetközi versenyt megszületése óta végigkísérik a botrányok, így az idei kiállítás nyertese sem úszta meg kételkedő intrikák nélkül. Paul Hansen képe két palesztin kisgyermek temetésén készült a gázai övezetben, egy izraeli rakétarobbantás után. Fotómanipulációval vádolták, és igazságügyi szakértői elemzés alá is vetették. A vizsgálat megállapította, hogy a győztes fotón csak színretusálás történt, és ezen túlmenően nem találtak arra semmiféle bizonyítékot, hogy a kompozícióba a művész belenyúlt volna képszerkesztő programmal. A bíráló bizottság úgy nyilatkozott, hogy Hansen retusáló változtatásai a szakma gyakorlatának megfeleltek és a kép méltán lett az idei év sajtófotója.
Cseke Eszter és S. Takács András |
A tárlat külön érdekessége Cseke Eszter és S. Takács András On the Spot filmje, mely három évtizedes szünet után hozta el a magyaroknak ismét az Arany Nimfa-díjat. Az újságírópáros jelenleg diktátorok gyermekeinek mindennapjairól forgat.
A kiállítás október 27-ig tekinthető meg a Néprajzi Múzeumban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése